خانه / اجتماعی / اسفندگان
تبلیغات

اسفندگان

اسفندگانReviewed by سامان محامی on Feb 19Rating:

اسفندگان

جشن اسفندگان (سپندارمذگان) یا جشن مردگیران یکی از جشن‌های ایرانی است که در روز ۵ اسفند برگزار می‌شود. ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده‌است که ایرانیان باستان روز پنجم اسفند را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانستند.03[1] اگرچه منابع کهن از جمله ابوریحان این جشن را در روز پنجم اسفند ذکر کرده‌اند. ولی با توجه به تغییر ساختار تقویم ایرانی در زمان خیام که پس از ابوریحان می‌زیست، و سی و یک روزه شدن شش ماه نخست سال در گاهشماری ایرانی، تاریخ ذکر شده در منابع کهن را باید به روز رسانی کرد. امروز بعضی زرتشتیان آنرا در روز اسفند (سپندارمذ – پنجمین روز) از ماه اسفند (سپندارمذ) برابر با بیست و نهم بهمن در گاهشماری خورشیدی امروزین برگزار می‌کنند. اما موبد کورش نیکنام برگزاری جشن‌ها با استفاده از گاهشماری‌های سنتی با ماه‌های ۳۰ روزه را بی‌توجهی به دانش نجوم و دستاوردهای خیام و موجب ناهماهنگی در جشن‌ها دانسته و لزوم توجه به گاهشماری ملی و رسمی با ماه‌های ۳۱ روزه را یادآور شده است.

واژه اسفند

واژه فارسی «اسفند» در زبان فارسی امروز، از واژه پهلوی «سپندارمت-Spandarmat» و اوستایی «سپِنتَه آرمَئی تی-SpentaArmaiti» بر گرفته شده است.

پیشینه

در گاه‌شماری‌های گوناگون ایرانی، علاوه بر این که ماه‌ها نام داشتند، هریک از روزهای ماه نیز یک نام داشتند. برای نمونه روز نخست هر ماه «روز اورمزد»، روز دوم هر ماه، روز بهمن (سلامت، اندیشه) که نخستین صفت خداوند است، روز سوم هر ماه، اردیبهشت یعنی «بهترین راستی و پاکی» که باز از صفات خداوند است، روز چهارم هر ماه، شهریور یعنی «شاهی و فرمانروایی آرمانی» که خاص خداوند است و روز پنجم هر ماه، «سپندارمذ» بوده‌است. سپندار مذ لقب ملی زمین است. یعنی گستراننده، مقدس، فروتن. زمین نماد باروری است چون با فروتنی، تواضع و گذشت زندگی را به همه زیستمندان هدیه می‌کند. به همین دلیل در فرهنگ باستان اسفندگان را به‌عنوان نماد تمایلات مادرانه و باروری می‌پنداشتند.

در سال ۱۳۴۱ خورشیدی، ابراهیم پورداود روز پنجم اسفند و جشن اسفندگان را به عنوان «روز پرستار» پیشنهاد داد که پذیرفته شد و در تقویم رسمی نیز ثبت گردید. ولی اکنون این روز توسط هیچ نهاد دولتی و غیردولتی به عنوان روز پرستار گرامی داشته نمی‌شود. پورداوود در این مورد نوشته بود: “در میان جشن‌های بزرگ ایران باستان، سپندارمذگان جشنی است در پنجمین روز از اسفندماه. همین روز شایسته و برازنده است که جشن پرستاران میهن ما باشد”. [۳]

از این روی، روز پنجم ماه دوازدهم (اسفند)، «سپندارمذ» یا «اسفندار مذ» نام داشت که جشنی با همین عنوان می‌گرفتند. «سپندارمذگان» یا «اسفندگان» روز زن و زمین است.

آیین‌ها

در این روز مردان به همسر خود هدیه می‌دادند. Esfandgan[1]مردان زنان خانواده را بر تخت شاهی می‌نشاندند و از آنان اطاعت می‌کردند و به آنان هدیه می‌دادند. این یک یادآوری برای مردان بود تا مادران و همسر خود را گرامی بدارند و چون یاد این جشن تا مدت‌ها ادامه داشت و بسیار باشکوه برگزار می‌شد همواره این آزرم و احترام به زن برای مردان گوشزد می‌گردید.

سپندارمزد نگهبان زمین است و از آنجا که زمین مانند زنان در زندگی انسان نقش باروری و باردهی دارد جشن اسفندگان برای گرامیداشت زنان نیکوکار برگزار می‌گردد. ایرانیان از دیر باز این روز را روز زن و روز مادر می‌نامیدند.

اختلاف در زمان برگزاری

هم‌اکنون بعضی از زرتشتیان ایران، روز سپندارمذ (پنجم) از ماه سپندارمذ (اسفند) را روز ۲۹ بهمن و روز جشن سپندارمذگان می‌دانند. که نادرست است چرا که جشن‌ها و فاصله‌های میان آنان در نوشته‌های کهن ایرانی دارای تعریف و اندازه‌های مشخصی است که به مانند دانه‌های یک زنجیر در پیوستگی کامل با یکدیگر هستند. تغییر جای یکی از آنان، موجب گسست همه این رشته خواهد شد.

این پیوستگی چنانکه در منابع ایرانی آمده به این شکل است که جشن سده پس از ۴۰ روز از شب یلدا یا چله، و پس از ۱۰۰ روز از اول آبان قرار دارد. همچنین جشن سده، پیش از ۲۵ روز از جشن اسپندگان است.

آیین‌ها و دیگر نام‌ها

این جشن را با نام‌های جشن برزیگران هم نامیده‌اند.[۴] در روز اسپندگان چند جشن با مناسکی به‌خصوص برگزار می‌شده‌است. نخستین آنان جشن مردگیران یا جشن مژدگیران بود که ویژه زنان بود. در این روز مردان برای زنان هدیه می‌خریدند و از آنان قدردانی می‌کردند.[۵] امروزه نیز بیشترین جنبهٔ مورد تأکید در اسپندگان قدردانی از زنان است. در زمان گذشته -چنانکه ابوریحان روایت کرده‌است- عوام کارهای دیگری هم می‌کردند چون آیین‌های جادویی برای دورکردن خرفستران. اما ابوریحان این آیین‌ها را تازه و نااصیل خوانده‌است.[۵]

پانویس

  1. بازنگری و هماهنگی در گاهشماری سنتی زرتشتی
  2. گاهشماری و جشن‌های ایران باستان، هاشم رضی، ص ۶۸۷.
  3. (پورداود، ابراهیم، مجموعه مقالات آناهیتا، انتشارات دانشگاه تهران، تهران، ۱۳۴۲، ص ۱۶۵).
  4. رضی ۶۸۷
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ رضی ۶۸۸

منبع

سامان محامی

ترجمه انگلیسی:

 

Sepandārmazgān

Sepandārmazgān (Persian: سپندارمذگان‎) is a Zoroastrian festival. This day was dedicated to Spənta Ārmaiti (Avestan for “Holy Devotion”, Spandārmad in Middle Persian, Persian: سپندارمذ‎ Spendārmad or Sepandarmaz), the Amesha Spenta who was given the domain of “earth“. The date of the festival as observed in the Sassanid era was on the 5th day of the month Spandarmad, the Spandarmad. When the name of the day and the month of the day were the same, a “name-feast” celebration was always done. According to the testimony of al-Biruni, in the 11th century BC there was a festival when the names of the day and the month were the same. The deity Spandarmad protected the Earth and the “good, chaste and beneficent wife who loves her husband”. According to him, the festival used to be dedicated to women, and men would make them “liberal presents”, and the custom was still flourishing in some districts of Fahla.

jashan-e burzigarán (Festival of Agriculturists), is celebrated in Iran also in the 5th day of Spandarmad month (the Spandarmad day). People pray for good harvets, honor the deity of Earth Spandārmad, and put signs in doors to destroy evil spirits.

The observation of this festival has been revived in modern Iran, where it is mostly set on the 29th day of Bahman in the Solar Hejri calendar introduced in 1925, corresponding to 18 February. The modern festival is a celebration day of love towards mothers and wives.

Historical festival

Descriptions of this festival are given in medieval historiographical sources such as Gardizi, Biruni and Abu al-Hasan al-Mas’udi.

According to Biruni, it was a day where women rested and men had to bring them gifts. In the section about Persian calendar, Biruni writes in his (The Remaining Signs of Past Centuries) that:

On the 5th day or Isfahdmah-Roz (day of Isfand), there is a feast on account of the identity of the names of the month and the day. Isfandarmah is charged with the care of the earth and with that the good, chaste, and beneficient wife who loves her husband. In the past times, this was a special feast of the women, when the men used to make them liberal presents. This custom is still flourishing in Ispahan, Ray, and in other districts of Fahla. In Persian it is called Mardgiran)

Furthermore, Biruni notes that on this day, common people eat sun-raisins, and pomegrante seeds. According to Gardizi, this celebration was special for women and they called this day also “mard-giran” (possessing of men).

Modern revival

The revival of the festival dates to the Pahlavi dynasty, advocated by Ebrahim Pourdavoud as “Nurse day” (روز پرستار) in 1962.

The date of the modern festival is the 29th of Bahman (18 February), due to the reorganization of the Iranian calendar, once by Omar Khayyam in the 11th century, and once again in 1925.

Saman Mahami

۶۵۰

0

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*


*

رفتن به بالا